Genomgång 2: Att komma igång med ett PM

PM

Ett PM är ett kortare dokument, en sammanfattning på något. Man brukar skriva ett PM för att kunna göra en redovisning av en uppsats. Ett PM liknar till sitt upplägg en rapport eller en uppsats.

 Innehållsförteckning

Innehållsförteckningen innehåller alla delar du har med i texten. Den kan ha med fotnoter och en förteckning.

Inledning

Inledningen ska fånga läsarens intresse, precis som i artikeln och reportaget ni tidigare skrivit.

Syfte

Det ska framgå tydligt vad PM:et handlar om och vilka frågor det är som du vill få svar på.

Metod

Tala om hur du får svar på dina frågor och varför du väljer att göra precis så.

Resultat

I resultatet ska du ha med svaren på dina frågor. Det ska vara neutralt formulerade, dvs. inga egna åsikter eller värderingar får vara med.

Diskussion

I diskussionen samlar du ihop svaren på dina frågor. Här ska du ha med dina egna åsikter och reflektioner. Du måste dock vara noga med att visa vilka funderingar och åsikter det är som är dina.

Sammanfattning

Sammanfatta det du tycker varit det viktigaste i ditt PM. Ta inte upp något nytt!

Källförteckning

Redovisa alla dina källor.

Har du använt dig av fotnoter i ditt PM redovisas de här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s